Tillbaka till alla evenemang

Kosmetika – märkningsregler, mikroplaster, årets soltrender och korrekt marknadsföring

  • Venus, Näringslivets Hus Storgatan 19 114 51 Stockholm (se karta)

Kosmetika – märkningsregler, mikroplaster, årets soltrender och korrekt marknadsföring

KTF Utbildning fokuserar denna dag på nya företeelser och aktuella frågor från kosmetikans värld. Dessutom bjuds en rapport från ett pågående examensarbete som studerar positiva och negativa effekter av UV-filter i solskyddsprodukter. Årets trender inom solskydd samt en redogörelse vilka olika konsekvenser dålig koll på marknadsföringslagen kan leda till ingår också i det fullmatade dagsprogrammet.

Förmiddagen inleds med en genomgång av vilka krav som finns om märkning av kosmetiska produkter. Dessutom ges en översikt av de allt vanligare tredjepartsmärkningarna som till exempel leaping bunny, cruelty free och veganmärkning. Sedan avhandlas den aktuella diskussionen om mikroplast. Vad är mikroplast egentligen? Finns det mikroplast i kosmetika? Vilka framtida regleringar av mikroplaster är att vänta?

Efter en god lunch följer två intressanta föreläsningar om solskydd. Det första passet innehåller en kort genomgång av alla grundläggande begrepp som UV-strålning, UV-index, hudtyp, D-vitamin samt de olika typerna av UV-filter. Dessutom diskuteras de nya trenderna inom solvård.  Den andra föreläsningen är en redovisning av vad den vetenskapliga litteraturen säger avseende UV-filter i solskyddsprodukter. Hur bra skyddar UV-filter mot solbränna och hudcancer? Är kontaktallergi vanligt? Har UV-filter någon miljöpåverkan?

Advokat Stefan Brandt berättar sedan vad man bör tänka på för att marknadsföra sina produkter korrekt och vilka konsekvenserna kan bli om man tar i för mycket. En översiktlig genomgång av de juridiska processer och ärenden som KTF drivit och alltjämt driver angående varumärkesintrång, och/eller otillbörlig och vilseledande marknadsföring mot Vivamondo, Brands4hair, Sniph och Nordic Feel avslutar dagen.  

Eventet vänder sig till tillverkare, importörer, distributörer, återförsäljare och andra intressenter som vill lära sig mer om tredjepartsmärkningar, mikroplast, solskyddsprodukter samt få en inblick i hur marknadsföringslagen fungerar. Du kan även vara nybörjare när det gäller kosmetiska produkter.

Föreläsare

Hanna Lassus, Expertkonsult kosmetika, Dermatox

Pär Svahnberg, Kemist, Toxintelligence

Mandy Tang, Toxikolog, Toxintelligence

Fareda Khalil, Student på Masterprogrammet i Toxikologi, Karolinska Institutet

Stefan Brandt, Advokat, Lindskog Malmström Advokatbyrå

 

Tid & Plats

Torsdagen den 20 april 2017 kl 10.00 - 15.00

Venus, Näringslivets Hus, Storgatan 19, Stockholm

Anmälan och avgifter

Anmälan sker via formuläret nedan senast 6 april 2017. 

Avgifter: 4500 SEK per person för medlemsföretag, 5500 SEK per person för övriga företag. Priserna är angivna exkl moms. Journalister gratis.

Lunch och kaffe ingår.

Övrigt

Vid återbud senare än 1 vecka före kursstart eller vid uteblivet deltagande debiteras full avgift. Det går bra att utse ersättare vid förhinder.

Vid fulltecknad kurs eller för få deltagare vid anmälningstidens slut förbehåller vi oss rätten att ställa in kursen resp. att få återkomma med nytt kurstillfälle.

Vid frågor, kontakta: ktfutbildning@ktf.se

 

 

Föregående
Föregående
31 mars

Frukost-seminarium: Måste vi ha konservering?

Nästa
Nästa
9 maj

Exponeringsscenarier - Två dagars workshop