Välkommen till KTF Utbildnings högintressanta heldag om marknadsföring. Utbildningen riktar sig till alla som vill lära sig mer om hur marknadsföringslagen tillämpas i praktiken. Att felaktiga eller överdrivna reklampåståenden kan få marknadsrättsliga konsekvenser vet nog de flesta. Men att bristfälliga säkerhetsdatablad och felaktig produktmärkning också kan vara grund för marknadsrättslig prövning enligt lagstridighetsprincipen är nog inte lika känt.
KTF:s VD Olof Holmer kommer att berätta om branschföreningens kontinuerliga arbete mot osaklig marknadsföring. Ett arbete som bland annat resulterat i tre nyligen vunna rättsliga processer mot företag verksamma inom kosmetik, kemi och livsmedel.
Konsumentverket presenterar sedan sina verktyg för att upprätthålla en välfungerande marknad. Vidare kommer marknadsföringslagen att belysas och förklaras med praktiska exempel. Därefter kommer aktuella problem på marknaden att behandlas.
Utbildningsdagen innehåller även en genomgång av nedanstående tre färska rättsfall:
- Vilka regler i kosmetika- och marknadsföringslagstiftningen bröt webshopen All4Brands emot?
- Fallet mot Aksab Kemi visar att bristfälliga säkerhetsdatablad och felaktig produktmärkning kan innebära fällande dom i patent- och marknadsdomstolen.
- COOP:s kampanj om den så kallade ”ekoeffekten” fälldes på samtliga punkter. Varför blev det så?
Dagen avslutas med att The Body Shop berättar om sitt Regulatory Compliance-arbete på den svenska marknaden.
Föreläsare
Tid & Plats
Merkurius, Näringslivets Hus, Storgatan 19 (T-bana Östermalmstorg)
Tisdagen 21 november 2017 kl. 9.00 – 16.00
Pris
Heldag: 4500 SEK för medlemmar, 5500 SEK för övriga företag
Priserna är angivna per person exkl. moms. Lunch och kaffe ingår.
Anmälan sker via formuläret på ktfutbildning.se senast fredagen den 17 november 2017. Anmälan är obligatorisk och bindande men det går bra att utse ersättare vid förhinder.