Tillbaka till alla evenemang

Webinar: Kosmetiska produkter - ansvarsfull reklam och marknadskommunikation

Kosmetiska produkter - ansvarsfull reklam och marknadskommunikation

Den europeiska kosmetikbranschen har jobbat aktivt med frågan om ansvarsfull reklam och marknadskommunikation långt innan specifika regelverk fanns på plats. 2013 antog EU en specifik förordning om ”claims” för kosmetiska produkter, vilken kompletterar övrig lagstiftning som till exempel marknadsföringslagen. Nu har branschen uppdaterat sin uppförandekod för ansvarsfull marknadsföring. Om detta vill KoHF gärna berätta mer.  

Dagens talare:

Reklamombudsmannen (RO) i Sverige har lång erfarenhet av att som näringslivets självregleringsorgan hantera alla aspekter av reklam och marknadskommunikation och lämnar, efter inkommande formella anmälningar, regelbundet beslut i frågor som rör vilseledande påståenden, reklamidentifiering, miljöpåståenden, socialt ansvar, stötande reklam och barn i reklam. Reklamombudsmannen kommer under seminariet att ge ett axplock från dessa områden utifrån perspektiv som är relevanta för den som marknadsför kosmetiska produkter.

Sveriges Annonsörer är en oberoende intresseorganisation som arbetar för en sund, ansvarsfull och hållbar marknadsföring och att alla annonsörer ska få bästa möjliga effekt av sina investeringar.

Sveriges Annonsörer lanserade i våras en guide till influencer marketing ”Marknadsförarens guide till influencer marketing”. Guiden behandlar ämnen som effekt men även juridik och inte minst etik och ansvar. Niklas Briselius, jurist på Sveriges Annonsörer, kommer göra nedslag kring juridiken som är kopplat till influencer marketing.

KoHF vill med detta seminarium ytterligare verka för att ökad kunskap ska ge bättre förutsättningar för en sund svensk kosmetikmarknad och jämlika konkurrensvillkor.

Målgrupp:

Frågorna på en principiell nivå är intressanta för alla som vill få ökad förståelse om vad man som avsändare av marknadskommunikation bör tänka på för att agera ansvarsfullt när det gäller dessa områden.

Webinaret riktar sig primärt till aktörer som marknadsför och säljer kosmetiska produkter på den svenska marknaden och i reklam och marknadskommunikation gör påståenden om dem.

KoHF menar dock att även journalister som skriver om kosmetikbranschen gör gott i att hålla sig uppdaterade om var kosmetikbranschen befinner sig idag om dessa frågor och därför med fördel kan delta.

Webinaret fokuserar på områdena miljöpåståenden, influencer-marknadsföring och marknadskommunikation till sårbara grupper.

Datum och tid

Tisdagen 26 oktober kl 09:00 – 10:00

Praktikaliteter

Webinaret kommer att genomföras via Microsoft Teams.

Varje deltagare kommer att få en länk skickad till sig dagen innan webinaret. Vänligen anslut i god tid.

Program

  •      09:00 – 09:10: KoHF: introduktion om branschens

    uppförandekod

  •      09:10 – 09:30: Reklamombudsmannen

  •    09:30 – 09:50: Sveriges Annonsörer

  • 09:50 – 10:00: chatten öppen för frågor

Pris

Webinaret är kostnadsfritt.

Har du frågor hör av dig till ktfutbildning@ktf.se

Föregående
Föregående
19 oktober

Diplomkurs i Färg och Lack

Nästa
Nästa
17 november

Webinar: Konsumentverket om sitt arbete om miljörelaterad reklam