Aktuella event

Tema Avancerad Hudvård
En kostnadsfri halvdag om avancerad hudvård för KoHF:s medlemmar.

CSRD-Utbildning
Välkommen på utbildning om CSRD, Corporate Sustainability Reporting Directive – ett avgiftsfritt webinar för dig som vill få bättre förståelse för CSRD i leveranskedjan.

Översiktskurs om kosmetiska produkter
KTF Utbildning hälsar varmt välkomna till en fullmatad digital översiktskurs i sex delar om kosmetiska produkter för dig som vill få en översiktlig orientering i dagens och morgondagens krav gällande kosmetiska produkter.

Utbildning om säkerhetsdatablad och exponeringsscenarier
Digital halvdagsutbildning om vilken information som ska finnas i säkerhetsdatabladens 16 avsnitt samt fakta om vad ett exponeringsscenario är samt vilka skyldigheter som finns kopplat till exponeringsscenarier

Utbildning om CLP-förordningen, digital fördjupningskurs
Utbildning på två halvdagar där du får lära dig att klassificera produkter med fysikaliska faror, miljöfaror och hälsofaror. Utbildningspassen innehåller interaktiva moment i form av korta övningsuppgifter och hemuppgifter för att praktiskt tillämpa de kunskaper som förvärvats under utbildningen.

ICCs utbildningar inom Ansvarsfull marknadsföring om miljö och klimat
KTF kan nu erbjuda 30 % rabatt till alla medlemmar som vill gå ICCs (International Chamber och Commerce Sweden) utbildningar inom marknadsföring och ansvarsfull kommunikation med miljö- och klimatpåståenden. Under 1,5 timme får deltagarna en grundläggande introduktion i befintliga regler och riktlinjer. Utbildningen fokuserar även på hur ICC-koden kan tjäna som praktisk vägledning när man utformar sin marknadsföring, samt belyser konkreta exempel på hur domstolar och Reklamombudsmannen använder ICC:s regler i sina bedömningar.


ICCs utbildningar inom Ansvarsfull marknadsföring om miljö och klimat
KTF kan nu erbjuda 30 % rabatt till alla medlemmar som vill gå ICCs (International Chamber och Commerce Sweden) utbildningar inom marknadsföring och ansvarsfull kommunikation med miljö- och klimatpåståenden. Under 1,5 timme får deltagarna en grundläggande introduktion i befintliga regler och riktlinjer. Utbildningen fokuserar även på hur ICC-koden kan tjäna som praktisk vägledning när man utformar sin marknadsföring, samt belyser konkreta exempel på hur domstolar och Reklamombudsmannen använder ICC:s regler i sina bedömningar.

Översiktskurs om kosmetiska produkter
KTF Utbildning hälsar varmt välkomna till en fullmatad digital översiktskurs i sex delar om kosmetiska produkter för dig som vill få en översiktlig orientering i dagens och morgondagens krav gällande kosmetiska produkter. Kursen är en favorit i repris men med en ny avslutning i form av en pedagogisk checklista över relevanta delar för att ta en kosmetisk produkt från idé till verklighet.

Begränsning av mikroplast i tvätt- och rengöringsprodukter
Syntetiska polymerpartiklar eller ”mikroplast” kommer att förbjudas i kemiska- och kosmetiska produkter. I detta webinar vill vi ge våra medlemmar en bild av vad detta innebär för företag som tillverkar tvätt- och rengöringsmedel.

ICCs utbildningar inom Ansvarsfull marknadsföring om miljö och klimat
KTF kan nu erbjuda 30 % rabatt till alla medlemmar som vill gå ICCs (International Chamber och Commerce Sweden) utbildningar inom marknadsföring och ansvarsfull kommunikation med miljö- och klimatpåståenden. Under 1,5 timme får deltagarna en grundläggande introduktion i befintliga regler och riktlinjer. Utbildningen fokuserar även på hur ICC-koden kan tjäna som praktisk vägledning när man utformar sin marknadsföring, samt belyser konkreta exempel på hur domstolar och Reklamombudsmannen använder ICC:s regler i sina bedömningar.

Utbildning om tvätt- och rengöringsmedel
Webinar i två separata delar som inleds med en översiktlig genomgång av den nuvarande tvätt- och rengöringsmedelsförordningen samt övriga regler som gäller för tvätt- och rengöringsmedel. Särskilt fokus läggs på märkningsregler för både konsument- och proffsprodukter.
Del två följer direkt efter och handlar om förslaget till ny förordning om tvätt- och rengöringsmedel

ICCs utbildningar inom Ansvarsfull marknadsföring om miljö och klimat
KTF kan nu erbjuda 30 % rabatt till alla medlemmar som vill gå ICCs (International Chamber och Commerce Sweden) utbildningar inom marknadsföring och ansvarsfull kommunikation med miljö- och klimatpåståenden. Under 1,5 timme får deltagarna en grundläggande introduktion i befintliga regler och riktlinjer. Utbildningen fokuserar även på hur ICC-koden kan tjäna som praktisk vägledning när man utformar sin marknadsföring, samt belyser konkreta exempel på hur domstolar och Reklamombudsmannen använder ICC:s regler i sina bedömningar.

Seminarieserie om förpackningar för kemiska & kosmetiska produkter
KTF Utbildning anordnar en kostnadsfri seminarieserie om förpackningar för KTFs medlemsföretag tillsammans med Förpackningsinsamlingen FTI, Svensk Plaståtervinning, Livsmedelsföretagen och Design o Pack.
.

En heldag om säkerhetsrapporter för kosmetiska produkter
KTF Utbildning anordnar en heldag om säkerhetsrapporter för kosmetiska produkter tillsammans med Läkemedelsverket. Läs mer om utbildningen här.


Green Deal för tvätt och rengöringsmedels-tillverkare
Välkommen till ett event som syftar till att ge en överblick över de många initiativ som nu arbetas fram för att uppnå EU:s mål. Perspektivet är tillverkare och leverantörer av tvätt- och rengöringsmedel och föredragande är Emma Jansson på kansliet för KoHF och BPHR.

Översiktskurs om kosmetiska produkter
En digital utbildning i sex delar med fokus på lagstiftning om, ingredienser i, märkning och marknadsföring av kosmetiska produkter. Utbildningen riktar sig till alla aktörer i leverantörskedjan av kosmetik. Inga förkunskap krävs.

Utbildning om säkerhetsdatablad och exponerings-scenarier
Digital halvdagsutbildning om vilken information som ska finnas i säkerhetsdatabladens 16 avsnitt samt fakta om vad ett exponeringsscenario är samt vilka skyldigheter som finns kopplat till exponeringsscenarier

Utbildning om CLP-förordningen, digital fördjupningskurs
Utbildning på två halvdagar där du får lära dig att klassificera produkter med fysikaliska faror, miljöfaror och hälsofaror. Utbildningspassen innehåller interaktiva moment i form av korta övningsuppgifter som på ett pedagogiskt sätt visar hur reglerna i CLP-förordningen ska tillämpas.

Plasthalvdagen - En digital halvdag om plast och förpackningar
Intresset för plast- och förpackningsfrågor har ökat markant den senaste tiden. Därför anordnar KTF Utbildning, IKEM och Svensk plaståtervinning en digital plasthalvdag för dig som vill lära dig mer om olika plastförpackningar, aktuella och kommande lagar och regler inom området, samt dagens och morgondagens plaståtervinning.

Översiktskurs om tvätt- och rengöringsmedel
En fullmatad digital utbildning i sex delar med fokus på tvätt- och rengöringsmedel. Översiktskursen riktar sig till alla aktörer i leverantörskedjan av tvätt- och rengöringsmedel - både leverantörer av tvätt- och rengöringsmedel för professionell användning och leverantörer av konsumentprodukter.

Frukost-webinar Kläder och solskyddsmedel för bättre solskydd.
KoHF har som återkommande ambition att öka kunskapen om solande och dess positiva och negativa sidor. Hur kan vi njuta av solen utan att riskera hälsan? Genom att sprida mer kunskap kan vi förhoppningsvis gemensamt minska de negativa effekterna av solen.
I år samarbetar KoHF med TEKO för att ytterligare fokusera på ett område där vi tror att de flesta är överens, kläder och textilier är en central del i solskyddet.

Fördjupningskurs om märkning och marknadsföring av kosmetiska produkter
Kosmetika är en lustfylld, intresseväckande och expansiv produktgrupp som är en naturlig del av allas vår vardag med allt ifrån tandkräm och deodorant till serum och make-up. Men att marknadsföra och sälja kosmetika på ett korrekt sätt förutsätter att man har koll på både kosmetikalagstiftningen och marknadsföringslagen

Webinar: Konsumentverket om sitt arbete om miljörelaterad reklam
KoHF har bjudit in Konsumentverket till ett webinar den 17 november. Myndigheten kommer att berätta om hur den arbetar med marknadens aktörer kring miljörelaterade budskap i reklam och marknadskommunikation.
Detta är det andra av två webinar från branschföreningen KoHF om kosmetiska produkter och ansvarsfull reklam och marknadsföring.

Webinar: Kosmetiska produkter - ansvarsfull reklam och marknadskommunikation
Reklam och marknadskommunikation har vid sidan av konsumentens säkerhet alltid varit en viktig del i marknadsföring av kosmetiska produkter. Det är inte ovanligt med kreativ och banbrytande reklam i kosmetikbranschen. Men var går gränsen för vad man får säga i sin marknadsföring?
Detta är det första av två webinar från branschföreningen KoHF om kosmetiska produkter och ansvarsfull reklam och marknadsföring.

Seminarieserie om kosmetiska produkter
Kosmetiska produkter på marknaden ska vara dokumenterat säkra för människors hälsa, märkas enligt kosmetikaförordningen och marknadsföras vederhäftigt. Regelverken kring kosmetiska produkter ställer höga krav på kompetens hos alla inblandade aktörer. KTF Utbildning anordnar en digital seminarieserie om kosmetika i sex delar för dig som vill få en översiktlig orientering i dagens och morgondagens krav gällande kosmetiska produkter.