Tillbaka till alla evenemang

Seminarieserie om kosmetiska produkter

KTF Utbildning hälsar varmt välkomna till en fullmatad digital seminarieserie i sex delar om kosmetiska produkter

Kosmetika och hygienprodukter är en lustfylld, intresseväckande och expansiv produktgrupp som är en naturlig del av allas vår vardag. Kosmetiska produkter är allt ifrån tandkräm och deodorant till serum och make up.

Men att sälja kosmetika förutsätter att man har övergripande koll på de regelverk som kosmetiska produkter omfattas av. Produkter på marknaden ska vara dokumenterat säkra för människors hälsa, märkas enligt kosmetikaförordningen och marknadsföras vederhäftigt. Regelverken kring kosmetiska produkter ställer höga krav på kompetens hos alla inblandade aktörer.

KTF Utbildning anordnar en digital seminarieserie om kosmetika i sex delar för dig som vill få en översiktlig orientering i dagens och morgondagens krav gällande kosmetiska produkter.

 

Målgrupp:

Seminarieserien riktar sig till alla aktörer i leverantörskedjan av kosmetiska produkter. Utbildningen ger en översiktlig orientering om de viktigaste reglerna på kosmetikaområdet. Medarbetare inom såväl kvalitet, regulatoriska frågor, marknadsföring och försäljning som företagsledning är varmt välkomna. Kursen vänder sig även till dig som är ny på jobbet inom branschen.

 

Innehåll i de respektive seminariedelarna:

Del 1 inleds med en grundläggande genomgång av viktiga begrepp och definitioner för kosmetika följt av en allmän orientering om kosmetikaförordningens innehåll och uppbyggnad. Vidare förklaras innebörden av god tillverkningssed (GMP),  produktinformationsfil (PIF) och anmälan till Cosmetic Product Notification Portal (CPNP).

 

Del 2 handlar om de viktigaste ingredienstyperna som ingår i kosmetiska produkter; konserveringsmedel, tensider och parfym är några exempel. Denna utbildningsdel innehåller även en fördjupning om intressanta ingredienser som till exempel syror, UV-filter och fluor. Hur fungerar dessa från ett vetenskapligt perspektiv och hur är de reglerade i kosmetikalagstiftningen?

 

Del 3  ger dig som deltagare en översiktlig genomgång av de lagkrav som ställs på kosmetiska produkters säkerhet.  Allt ifrån produktinformation, exponering och toxikologiska aspekter till bedömningar och slutsatser gällande produktens säkerhet. Del 3 ska ses som en introduktion till säkerhetsbedömning av kosmetiska produkter och ger dig övergripande kunskap om vad en säkerhetsbedömning för kosmetiska produkter förväntas innehålla. 

 

Del 4  inleds med en genomgång av de viktigaste parametrarna som avgör om en produkt uppfyller definitionen för en kosmetisk produkt. Exempel ges på när en produkt istället klassificeras som läkemedel, medicinteknisk produkt, biocidprodukt eller kemisk produkt. Som en följd av coronapandemin har förekomsten av alkoholhaltiga handgeler ökat, därför avslutas del 4 med en orientering om reglerna för denaturering av etanol för kosmetiska ändamål samt en genomgång av det tekniska dokumentet för alkoholhaltiga handgeler.

 

Del 5 innehåller en genomgång av märkningskraven i kosmetikaförordningens artikel 19 samt en presentation av den s.k. claimsförordningens sex grundpelare. Del 5 avslutas med en intressant presentation av relevanta rättsfall kopplade till marknadsföring av kosmetika.

 

Del 6  handlar om hållbar kosmetika. Vilka är de betydande hållbarhetsaspekterna för kosmetiska produkter? KTF Utbildning vänder och vrider på några av de vanligt förekommande påståendena kopplat till hållbarhet och resonerar kring vad som är hållbarhet på riktigt. Vidare ges en bakgrund till diskussionerna om PFAS, mikroplast och palmolja som debatterats flitigt med anledning av dessa ämnens påverkan på vår miljö. Avslutningsvis berörs det populära ämnet förpackningar. Hur ska man tänka vid val av material och vilka aspekter gällande återvinning och återanvändning av plastmaterial är viktiga att ha koll på för att säkerställa god produktkvalitet?

 

Datum och tid

  • Del 1: Tisdag den 14 september kl 10.00 – 10.45

  • Del 2: Torsdag den 16 september kl 10.00 – 11.30 inkl paus

  • Del 3: Tisdag den 21 september kl 10.00 – 10.45

  • Del 4: Torsdag den 23 september kl 10.00 – 10.45

  • Del 5: Tisdag den 28 september kl 10.00 – 10.45

  • Del 6: Torsdag den 30 september kl 10.00 – 10.45

Efter varje seminariedel följer en frågestund i ca 15 minuter.

 

Praktikaliteter

  • Seminarieserien är helt digital och kommer att genomföras via Microsoft Teams.

  • Varje deltagare kommer att få en länk skickad till sig dagen före respektive seminariedel. Vänligen anslut i god tid till seminariet.

  • Före respektive seminariedel får varje deltagare utbildningsmaterialet som pdf.

    Vid förhinder accepteras avbokning fram till två veckor före utbildningens start, dvs senast den 31 augusti 2021. Därefter är anmälan bindande. Det går naturligtvis även bra att överlåta platsen till en kollega.

 

Pris

Del 1-6: 5900 SEK för medlemmar, 8900 SEK för övriga företag.

Priserna är angivna per person exkl. moms.

Anmälningstiden har gått ut!