Konsumentverket om sitt arbete om miljörelaterad reklam
KoHF har bjudit in Konsumentverket till ett webinar den 17 november. Myndigheten kommer att berätta om hur den arbetar med marknadens aktörer kring miljörelaterade budskap i reklam och marknadskommunikation:
· Information
· Tillsyn
· Rättsliga åtgärder
Dom i målet Konsumentombudsmannen KO – Midsona (Urtekram) kom i början av året. Patent- och marknadsdomstolen har bedömt hur Midsona behöver redovisa vad begreppen ekologisk och eko står för i reklamen. Konsumentverket kommer ge sin reflektion om domen och vad den kan få för konsekvenser för marknadskommunikation om miljöfördelar hos kosmetiska produkter.
Kosmetik- och hygienföretagen (KoHF) har tillsammans med den europeiska kosmetikbranschen antagit en uppförandekod och vägledande principer om ansvarsfull reklam och marknadskommunikation. Uppförandekoden innehåller bland annat vägledning om att framhäva miljörelaterade fördelar med en kosmetisk produkt.
Detta är det andra webinaret under hösten som belyser olika ämnen i kosmetikbranschens uppförandekod
Det första webinaret äger rum den 26 oktober.
Målgrupp:
Frågan på en principiell nivå är intressant för alla som vill få ökad förståelse om vad man som avsändare av miljörelaterad kommunikation bör tänka på för att agera ansvarsfullt.
Webinaret riktar sig primärt till aktörer som marknadsför och säljer kosmetiska produkter på den svenska marknaden och i reklam och marknadskommunikation gör påståenden om dem.
KoHF menar dock att även journalister som skriver om kosmetikbranschen gör gott i att hålla sig uppdaterade om var kosmetikbranschen befinner sig idag om dessa frågor och därför med fördel kan delta.
Webinaret fokuserar på området miljöpåståenden.
Datum och tid
Tisdagen 17 november kl 09:00 – 10:00
Sluttiden och detaljer om tider i programmet (se nedan) kan komma att ändras, men starttiden är fixerad till kl 09:00.
Praktikaliteter
Webinaret kommer att genomföras via Microsoft Teams.
Varje deltagare kommer att få en länk skickad till sig dagen innan webinaret. Vänligen anslut i god tid.
Program
09:00 – 09:10: KoHF: introduktion
09:10 – 09:45: Konsumentverket
09:45 – 10:00: chatten öppen för frågor
Pris
Webinaret är kostnadsfritt.
Har du frågor hör av dig till ktfutbildning@ktf.se